نارسایی زودرس تخمدان وناباروری

نارسایی زودرس تخمدان از علل ناباروری است

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در نیمی از مبتلایان به نارسایی زودرس تخمدان قاعدگی طبیعی است، گفت: معیارهای تشخیص اختلال قاعدگی در سه ماه اخیر و افزایش گونادوتروپینها در سطح یائسگی است و این مشکل از علل ناباروری است.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه شیوع  نارسایی زودرس تخمدان در سنین کمتر از 35، یک در 250 نفر است، گفت: بروز این عارضه در سنین قبل از 40 سالگی به میزان یک درصد می رسد.

وی یادآور شد: نارسایی زودرس تخمدان به معنی نارسایی تخمدانها قبل از 40 سالگی است. در این عارضه کاهش اووسیتها، عدم تولید فولیکول و استروژن و متعاقب آن ناباروری دیده میشود.

هاشمیان نایینی در خصوص علل نارسایی زودرس تخمدانها گفت: در 75 تا 90 درصد موارد علل این مشکل ناشناخته است ولی مواجهه با اشعه یا داروهای توکسیک و بیماری اتوایمیون از علل احتمالی این مشکل هستند که در مرحله تحقیقاتی است.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: نارسایی زودرس تخمدانها به معنی قطع فعالیت تخمدانها نیست و لزوما این افراد دچار قطع قاعدگی نمیشوند.

هاشمیان نایینی افزود: معیارهای تشخیص اختلال قاعدگی در سه ماه اخیر و افزایش گونادوتروپینها در سطح یائسگی است.

وی گفت: اغلب این افراد تا قبل از بروز مشکل نارسایی تخمدان، بلوغ قاعدگیهای مرتب را تجربه کرده و مشکل خاصی قبل از نارسایی نداشتهاند ولی ممکن است علائم وازوموتور ناشی از کمبود استروژن و نازایی را داشته باشند و یا بعد از بارداری یا قطع قرصهای بارداری، آمنوره (قطع قاعدگی) را تجربه کنند.

هاشمیان نایینی خاطرنشان کرد: در این بیماران به تدریج دیس پارونی (درد هنگام مقاربت) و واژینیت آتروفیک (تحلیل عضلات واژن) هم اضافه میشود.

این جراح و متخصص زنان گفت: در 50 درصد موارد به طور متناوب فعالیت تخمدانی و حتی قاعدگی ایجاد میشود. افسردگی و اضطراب از علائم اولیه این افراد است. دردهای عضلانی و کاهش میل جنسی هم در برخی بیماران دیده میشود.

وی گفت: در 50 درصد این افراد به طور گذرا تخمدانها فعالیت تولید هورمون و رشد فولیکولی پیدا میکنند. در حدود 10 درصد موارد بارداری خود به خود به رغم مصرف قرصهای ضد بارداری یا هورمون درمانی اتفاق می افتد.

هاشمیان نایینی در پایان گفت: در این بیماران، هورمون درمانی جایگزینی برای کنترل علائم وازوموتور (احساس گرما و گرفتگی)، پیشگیری از استئوپروز و مشکلات قلبی شروع میشود.

لینک خبر :  خبرگزاری ایسنا

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی 2644 بازدید 1396/02/08 0 نظر