احساس سرما در بارداری

چرا در بارداری احساس سرما می کنم و آیا این احساس طبیعی است؟

بعضی از خانم ها در بارداری احساس سرما بیش از حد معمول می کنند. این مورد همیشه نشانه این نیست که مشکلی پیش آمده است، اما اگر برخلاف بیشتر مادران باردار که احساس گرما و گرگرفتگی دارند، همیشه احساس سرما می کنید، بهتر است با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.

آیا احساس سرما در بارداری طبیعی است؟

بیشتر خانم ها در دوران بارداری احساس گرمای بیش از حد معمول می کنند. این به دلیل تغییرات هورمون و افزایش خونرسانی به پوست است. بعضی از خانم ها در بارداری احساس سرما بیش از حد معمول می کنند. این لزوما به این معنی نیست که مشکلی در سلامتی شما یا جنین در حال رشد شما وجود دارد. فقط ممکن است بدن شما در حالی که سعی در خنک شدن دارد دچار لرز شود. اما برخی شرایط ممکن است باعث سرد شدن شما شود که نیاز به درمان دارد. بنابراین، اگر احساس سرما می کنید، بهترین کار این است که با ماما یا با پزشک معالج خود صحبت کنید.

احساس سرما در بارداری ناشی از کم کاری تیروئید

غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) یعنی غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. تشخیص علائم کم کاری تیروئید ممکن است دشوار باشد، زیرا برخی از آنها مانند یبوست و خستگی می توانند شبیه علائم بارداری باشند.

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

• حساس بودن به سرما

• افزایش وزن

• حرکات و افکار آهسته

• درد و ضعف عضلانی

• گرفتگی عضلات

• پوست خشک و پوسته پوسته شده

• مو و ناخن شکننده

• عدم میل جنسی

• درد، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در دست و انگشت ها

درمان سریع تیروئید کم کار مهم است. دلیل آن این است که می تواند در بارداری عوارضی ایجاد کند، مانند:

• پره اکلامپسی

• کم خونی

• کم کاری تیروئید در کودک

• نقائص هنگام تولد

• خونریزی پس از زایمان

• مشکلات رشد جسمی و روانی کودک

• تولد زودرس یا وزن کم هنگام تولد

• مرده زایی یا سقط جنین

به نظر ترسناک می رسد، اما معمولا با درمان می توان از این مشکلات جلوگیری کرد. تیروئید کم کار با انجام آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون شما تشخیص داده می شود.

احساس سرما در بارداری به دلیل عفونت

دمای طبیعی بدن شما حدود 37 درجه سانتیگراد است. تب معمولا هنگامی است که دمای بدن شما 37.8 درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد. تب می تواند احساس گرما در شما ایجاد کند، اما همچنین می تواند احساس سرما یا لرز کند. دمای بالا می تواند نشانه ای از عفونت باکتریایی پنهان یا ویروسی مانند آنفولانزا باشد. این می تواند برای کودک شما مضر باشد، بنابراین مهم است که بررسی کنید. اگر دمای شما بیش از 37.8 درجه سانتیگراد است، حتی بدون علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی، با ماما، پزشک یا واحد زایمان بیمارستان تماس بگیرید.

احساس سرما در بارداری به دلیل کم خونی فقر آهن

کم خونی نوعی بیماری خونی است که وقتی سلول گلبول قرمز کافی نداشته باشید ایجاد می شود. گلبول های قرمز خون حاوی هموگلوبین هستند، پروتئینی که اکسیژن را به سلول های بدن شما می رساند. کم خونی می تواند در بارداری شایع باشد و علائم آن می تواند دست و پای سرد باشد. علائم همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خستگی و کمبود انرژی

• احساس داشتن تپش قلب

• پوست رنگ پریده

برای تعیین کم خونی باید در زمان مشخص و در هفته 28 بارداری آزمایش خون انجام دهید. اگر بیش از 1 جنین باردار هستید، در هفته 20-24 نیز آزمایش خون خواهید داشت. اما اگر علائمی دارید می توانید در هر زمان از پزشک عمومی یا مامای خود بخواهید که آزمایش درخواست کند.

احساس سرما در بارداری به دلیل اضطراب

اضطراب نوعی احساس ناراحتی، نگرانی یا ترس است که می تواند خفیف یا شدید باشد. همه گاهی اوقات احساس اضطراب می کنند، اما برخی از افراد به سختی می توانند نگرانی های خود را کنترل کنند. برخی از افراد مبتلا به اضطراب حملات هراس نیز دارند که می تواند بسیار ترسناک باشد. حملات هراس می توانند خیلی سریع و بدون هیچ دلیل مشخصی رخ دهند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تعریق

• ضربان قلب نامنظم

• درد قفسه سینه

• احساس ضعف

• لرزش دست و پا

• مور مور شدن

• ناراحتی معده

بیشتر حملات هراس بین 5 تا 20 دقیقه طول می کشد. آنها می توانند بسیار ترسناک باشند، اما خطرناک نیستند. اگر احساس اضطراب می کنید مهم است که به ماما یا پزشک خود بگویید، بنابراین آنها می توانند به شما کمک کنند تا حمایت لازم را دریافت کنید. آنها در مورد این احساسات شما را قضاوت نخواهند کرد، اضطراب در بارداری بسیار رایج است. بیش از 1 از 10 زن باردار به آن مبتلا هستند. احساس نکنید که یک شکست خورده هستید، به دلیل اینکه نمی توانید خود را کنترل کنید.

با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید

به یاد داشته باشید، اگر احساس سرمای بیش از حد معمول دارید، بعید است به این معنی باشد که مشکلی در سلامتی شما یا کودک شما وجود دارد. اما اگر نگرانی دارید بهترین کار همیشه این است که با متخصص تماس بگیرید.

دکتر الهام هاشمیان نائینی 2434 بازدید 1401/10/20 0 نظر